Rejestracja: +48 570 103 102

Recepcja: +48 576 771 377

STATUT Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej PROFILOWA

Podstawa Prawna

1. Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
(Dz. U. poz.60).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie
szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 843 ze zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie
szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poza. 199).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie
zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poza 532).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 października 2013 r.
w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. poz. 1257).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie
orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych
poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poza. 1072).
7. Kodeks Pracy.
8. RODO.

Rozdział I
Postanowienia ogólne

Poradnia nosi nazwę: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna PROFILOWA.
2. Siedziba poradni mieści się przy ul. Profilowej 4 w Łodzi, 93-447.
3. Poradnia udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej,
neurologopedycznej, psychoterapeutycznej, terapii integracji sensorycznej, terapii

ręki, fizjoterapii, muzykoterapii, diagnoz zaburzeń centralnego przetwarzania
słuchowego oraz prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju.
4. Organem prowadzącym poradnię, zwanym dalej osobą prowadzącą poradnię jest
osoba fizyczna: Julita Dawidowicz, ul. Bosmańska 13, 93-447 Łódź.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator Oświaty.
6. Poradnia działa na terenie województwa łódzkiego.
7. Z usług poradni mogą korzystać:
a) dzieci i młodzież (osoby niepełnoletnie mają obowiązek zgłoszenia się do poradni z
rodzicem lub prawnym opiekunem),
b) rodzice/prawni opiekunowie,
c) nauczyciele,
d) specjaliści placówek oświatowych,
e) przedstawiciele instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą.

8. Korzystanie z usług poradni jest dobrowolne i odpłatne.

Rozdział II

Cele i zadania oraz formy realizacji

Poradnia udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej,
neurologopedycznej, psychoterapeutycznej, terapii integracji sensorycznej, terapii
ręki, fizjoterapii, muzykoterapii, diagnoz zaburzeń centralnego przetwarzania
słuchowego oraz prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju.
2. Do zadań poradni należą:
a) prowadzenie badań/diagnoz psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych,
ocena procesów integracji sensorycznej oraz diagnozowanie innych zaburzeń
rozwojowych, rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży,
b) prowadzenie specjalistycznej pomocy m.in. psychologicznej, pedagogicznej,
logopedycznej, neurologopedycznej dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych,
c) wydawanie opinii,

d) prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do
podjęcia nauki w szkole,
e) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
f) wspomaganie nauczycieli, rodziców i prawnych opiekunów w pracy dydaktycznej,
wychowawczej i terapeutycznej,
g) upowszechnianie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i
terapeutycznej,
h) wspieranie uzdolnień dzieci i młodzieży,
i) współpraca z lokalnymi władzami samorządowymi, organizacjami i instytucjami,
szkołami wyższymi i stowarzyszeniami oraz mediami,
j) organizowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów,
k) prowadzenie działalności promocyjnej w środowisku lokalnym.

3. Poradnia realizuje zadania za pośrednictwem:
a) diagnozy,
b) konsultacji,
c) porad,
d) terapii,
e) psychoedukacji,
f) interwencji w środowisko ucznia,
g) działalności profilaktycznej.

4. Zadania realizowane są we współpracy z:
a) rodzicami/prawnymi opiekunami,
b) pracownikami poradni,
c) nauczycielami przedszkoli, szkół i placówek oświatowych,
d) jeżeli zachodzi potrzeba – z innymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i
instytucjami.

5. Poradnia wydaje opinie:
a) o możliwości wcześniejszego rozpoczęcia przez dziecko nauki,
b) o potrzebie odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku
szkolnego,
c) o odroczeniu obowiązku szkolnego dla dziecka niepełnosprawnego,

d) zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka nowożytnego,
e) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia,
f) objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub
innej placówce,
g) nauki w klasie terapeutycznej,
h) zezwolenie na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania
określonej pracy lub nauki zawodu,
i) braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć
zarobkowych,
j) o specyficznych trudnościach w uczeniu się,
k) inne, zgodnie z potrzebami.

6. Opinię wydaje się na wniosek rodzica/prawnego opiekuna.
7. Opinia poradni zawiera:
a) oznaczenie poradni wydającej opinię;
b) numer opinii;
c) datę wydania opinii;
d) podstawę prawną wydania opinii;
e) imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, numer
PESEL, w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu
potwierdzającego tożsamość, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania,
nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie
odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub
grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń
uczęszcza;
f) określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów
wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu
do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
g) stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia wraz z uzasadnieniem;
h) wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem;

i) wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla
pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego
problemu;
j) imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów sporządzających opinię,
k) podpis dyrektora poradni lub osoby przez niego upoważnionej.
8. W poradni działa zespół opiniujący powołany przez dyrektora.
9. W skład zespołu wchodzą:
a) Dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba pełniąca funkcję
przewodniczącego zespołu,
b) Psycholog,
c) Pedagog,
d) Inni specjaliści, również spoza poradni, jeśli ich uczestnictwo w pracach zespołu
jest niezbędne.
10. Członkowie zespołu są zobowiązani do zachowania tajemnicy dotyczącej spraw
poruszanych podczas prac zespołu.

Rozdział III

Prawa i obowiązki osób korzystających z usług poradni

1. Z usług poradni mogą korzystać:
a) dzieci, młodzież oraz osoby dorosłe,
b) pedagodzy i nauczyciele z placówek oświatowych i innych,
c) klientem poradni może zostać osoba, która zgłosi się do placówki i wyrazi chęć.
2. Niepełnoletnia osoba korzystająca z usług poradni ma obowiązek zgłoszenia się z
rodzicem lub prawnym opiekunem.
3. Klienci poradni mają prawo do:
a) korzystania z zajęć i terapii w warunkach bezpiecznych i higienicznych,
b) korzystania z zajęć i terapii w miejscu zamieszkania,
c) zachowania tajemnicy danych,
d) profesjonalnej pomocy,
e) otrzymania opinii psychologiczno-pedagogicznej i innej,
f) uzyskania profesjonalnej i rzetelnej pomocy w ramach świadczonych usług.

Rozdział IV
Organy Poradni

1. Organami poradni są:
a) Dyrektor,
b) Rada pedagogiczna.
2. Dyrektora powołuje osoba prowadząca poradnię.
3. Dyrektor musi posiadać następujące kwalifikacje zawodowe:
a) mieć minimum tytuł zawodowy magistra
b) mieć przygotowanie pedagogiczne
4. Dyrektor może być jednocześnie nauczycielem/terapeutą w poradni.
5. Do obowiązków dyrektora należą w szczególności:
a) kierowanie działalnością poradni oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
c) ustalenie i przedstawienie pracownikom zakresu ich obowiązków,
d) rozwiązywanie sytuacji spornych dotyczących pracowników oraz osób
korzystających z usług poradni, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
e) realizowanie uchwał rady pedagogicznej,
f) zatrudnianie i zwalnianie pracowników.
6. Radę pedagogiczną tworzą:
a) dyrektor, pełniący funkcję przewodniczącego,
b) pracownicy pedagogiczni oraz inni specjaliści zatrudnieni w poradni będący
członkami.
7. Zebrania rady pedagogicznej zwołuje przewodniczący w miarę bieżących potrzeb, ale
nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
8. Członkowie są zobowiązani do zachowania tajemnicy rady.
9. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej
połowy jej członków.
10. W posiedzeniu mogą brać udział inne osoby zaproszone przez przewodniczącego bez
prawa głosu.
11. Do kompetencji rady pedagogicznej należą:
a) zatwierdzanie planów pracy,

b) ustalanie regulaminu działalności,
c) opiniowanie organizacji pracy,
d) wnioskowanie i opiniowanie w sprawach finansowych oraz zakupu
niezbędnych do pracy narzędzi badawczych i pomocy do realizacji zadań
statutowych
e) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów.

Rozdział V

Pracownicy i współpracownicy

Poradnia zatrudnia na podstawie:
a) umowy o pracę,
b) umowy cywilno-prawnej,
c) umowy o współpracy.
2. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: pedagogów, psychologów,
logopedów, neurologopedów, terapeutów integracji sensorycznej i innych tworzących
zespół specjalistów.
3. Pracownicy pedagogiczni zatrudniani przez poradnię muszą posiadać kwalifikacje
niezbędne do świadczenia usług terapeutycznych.
4. Poradnia poza pracownikami pedagogicznymi może współpracować z lekarzami,
rehabilitantami itp.
5. Poradnia może zatrudniać pracowników administracji i obsługi.

Rozdział VI

Zakres działań i obowiązków pracowników

Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie
szkolne.
2. Poradnia jest czynna 6 dni w tygodniu: od poniedziałku do soboty.
3. Dzienny czas pracy ustala dyrektor.
4. W wyjątkowych sytuacjach pracownicy pedagogiczni mogą wykonywać powierzone
im obowiązki również w dni wolne od pracy.
5. Pracownicy pedagogiczni realizują zadania statutowe w poradni oraz w środowisku
dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym.
6. W placówce prowadzona jest następująca dokumentacja pedagogiczna:
a) wykaz dzieci i młodzieży korzystających z pomocy,
b) rejestr wydanych opinii,
c) teczki indywidualne dzieci i młodzieży korzystających z pomocy,
d) Księga Zarządzeń Dyrektora,
e) Księga Protokołów Rady Pedagogicznej,
f) inna dokumentacja, zgodnie z odrębnymi przepisami.
7. W razie likwidacji poradni dokumentacja zostanie zarchiwizowana i przechowywana
zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział VII
Organizacja pracy

Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie
szkolne.
2. Poradnia jest czynna 6 dni w tygodniu: od poniedziałku do soboty.
3. Dzienny czas pracy ustala dyrektor.
4. W wyjątkowych sytuacjach pracownicy pedagogiczni mogą wykonywać powierzone
im obowiązki również w dni wolne od pracy.
5. Pracownicy pedagogiczni realizują zadania statutowe w poradni oraz w środowisku
dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym.
6. W placówce prowadzona jest następująca dokumentacja pedagogiczna:
a) wykaz dzieci i młodzieży korzystających z pomocy,
b) rejestr wydanych opinii,
c) teczki indywidualne dzieci i młodzieży korzystających z pomocy,
d) Księga Zarządzeń Dyrektora,
e) Księga Protokołów Rady Pedagogicznej,
f) inna dokumentacja, zgodnie z odrębnymi przepisami.
7. W razie likwidacji poradni dokumentacja zostanie zarchiwizowana i przechowywana
zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział VIII

Sposób pozyskiwania środków finansowych

  1. Poradnia pozyskuje środki finansowe na prowadzenie działalności poprzez:
    a) dotacje jednostek samorządu terytorialnego,
    b) dotacje,
    c) wpłaty od osób korzystających z usług poradni, których wysokość reguluje cennik,
    d) środki pozyskane od darczyńców,
    e) realizacje autorskich programów oraz projektów (np. z funduszy EFS itp.)

Rozdział IX
Postanowienie końcowe

 

Statut wchodzi w życie po wpisaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
PROFILOWA do ewidencji szkół i placówek oświatowych niepublicznych
prowadzonych przez Urząd Miasta Łodzi, Wydział Edukacji.